torsdag 18 oktober 2012

Amsterdam

Så för sisådär 3 veckor sen var jag och karln i Amsterdam. Det var helt fantastiskt!

Första dagen vandrade vi bara runt och försökte hitta till hotellet (vilket var lättare sagt än gjort). Det var soligt och härligt och jag har nog aldrig velat bo så mycket i en stad som i Amsterdam just där och då.


Kanaler, kanaler, kanaler.

 Blomstermarknaden.

På kvällen gick vi ut och åt tapas. Åt så mycket mat att jag trodde att jag skulle spricka men det var så gott. Ost, oliver, aioli, chorizo. Allt var helt super! Sen gick vi på bio och såg den nya Bourne filmen. Mest för att man kan dricka öl på bio här och det måste man ju göra. Och det var allt fösta dagen i Rotterdam!

Dag nummer 2 var vår museumdag. Vi började på Rijksmuseum som de håller på att bygga om och därför var det mest bara 1600-tals konst men de hade lite annat intressant också. Dockhusen var kanske det mest fantastiska. Skalenliga dockhus av Amsterdam kanalhus som man hade för att i princip visa att man hade råd med ett. Märkligt och fantastiskt på samma gång!

Dockhus på Rijksmuseum.

Vi åt lunch på ett soppställe som nog hade den godaste kikärtssoppa jag har ätit. Mustig och med mycket koriander. Plus i kanten! 

Sedan efter att ha gått hela vägen till Tropenmuseum för att inse att det var stängt blev det ännu mer konst på Hermitaget. Både Van Gogh och impressionisterna hanns med men nu hade jag också börjat bli riktigt förkyld så det var halvkul att vandra omkring där och snora. Vi promenerade hem men inte utan att testa Apple Crumble Latte på Starbucks. Som en äppelpaj i drickform och det är ju inte heller fel.

Till middag smög vi upp sushi till rummet (också supergod. Allt är gott i Amsterdam), drack öl och tittade på CNN. 

Sista dagen var jag rejält förkyld men tänkte att det nog skulle gå över under dagen (det gjorde det inte). Det blev i alla fall diamnatmuseumet och Tropenmuseum innan jag ville kasta in handduken och åka hem. Men det hanns med en hel del ändå så jag var nöjd!

Och det var tre dagar i Amsterdam med min bästa karl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar