måndag 29 oktober 2012

Museumnatt i Delft

I fredags åkte jag med Tomek och mötte upp Angelina i Delft för att gå på museumnatt där.

Först köpte vi våra passe-par-touts (alltså typ inträdesbiljett) som var en blinkande stjärna. Så himla fyndigt tyckte jag!

Sedan styrde vi stegen mot invigningen och tittade på en operasångerska som jag tror sjöng nåt från Madame Butterfly. Det var i alla fall väldigt coolt. Hon satt på någon form av hiss hade ett stort vitt typ från midjan och ner som också satt fast bakom henne och blev som en filmduk. Hon åkte upp och ner och så blåste det luft under jättekjolen samtidigt som det var olika färger och former som spelades upp bakom henne.

Innan vi gick vidare åt jag gyros och pratade med kvinnan i matvagnen om Sverige, hur dyra Hasbeens är och vad man skulle passa på att se. Inget av det hon föreslog gjorde vi dock men man kan ju alltid åka tillbaka.

Vi hann med en sväng på Vermeer-museet, klippa bitar från flaggor som tillhörde gamla nederländska kolonier som var en del i ett konstprojekt (bitarna skulle bli en åsna till slut), en något märklig preview till en pjäs/musikal/dragshow(?) och gå omkring i den extremt fina staden som var pyntad med ballonger och ljusslingor.

Vid midnatt åkte vi hem och det var en fin fin fredagkväll för min del. (Även om det nu börjar bli riktigt kallt här och det är mindre kul)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar